Temporary happiness
A group of almost forty dancers clad in various shades of green crowd the stage of Herzelia Performing Arts Center near Tel Aviv and slowly start performing a synchronized pulsating movement to a Sirtaki tune, bending to the floor, heads down, moving their knees and elbows. The green flock of swaying backs evokes images of happy creatures such as cicadas, maybe, or a group of mechanical toys being wound up.
Whatever the association, an unmistakable happy playfulness was imbedded in “Telophaza“ from that moment on, and this spirit of conciliation was perhaps the dominant new flavor, an element that has been subdued in Naharin‘s work since his earliest pieces. “Telophaza” first premiered a couple of months ago on the outsize open air stage under the star studded desert sky at “Timna“ park, near Eilat. Now, on a conventional stage, the spirit of boundless scope lingered in the background.
In some ways, this piece belongs to his more intimate works that zoom in and research human contacts and draw one‘s attention to individual dancers as people rather than performers. For this purpose, Naharin uses several cameras and large video screens as a background, projecting close-up images of ...
Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo
Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein

- Alle tanz-Artikel online lesen
- Zugang zum ePaper
- Lesegenuss auf allen Endgeräten
- Zugang zum Onlinearchiv von tanz
Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen
I meet Margaretha Åsberg in her lofty studio situated in an old building on Skeppsholmen, a tiny island in the middle of Stockholm. The sun is shining through the high windows of the building that was formerly used for torpedo maintenance and is still called The Torpedo Workshop. Today the building houses Moderna Dansteatern, founded by Margaretha Åsberg.
Margaretha...
Die Bemerkung stammt von Bertolt Brecht: dass die größte Wirksamkeit eines Künstlers kaum je mit der größten (öffentlichen) Anerkennung einhergehe. Will heißen: Wenn es Preise, Ehrungen und Auszeichnungen hagelt, hat sich der revolutionäre Elan des Anfangs längst verbraucht.
Das scharfsichtige Statement galt auch für den Erneuerer deutscher Dramatik selbst. Legte...
Ondiege Matthew aus Nairobi ist irritiert: «Wasn’t it disgusting for you at all?», fragt der kenianische Choreograf in die Runde. Das Düsseldorfer Publikum, das sich im tanzhaus nrw angewöhnt hat, seine Eindrücke nach der Vorstellung in einer gruppendynamischer Sitzung loszuwerden, schüttelt vehement die Köpfe. Nein, aber wir waren betroffen, sagen sie tapfer: «Vor...