James Kudelka quits

James Kudelka verlässt das Kanadische Nationalballett

Tanz - Logo

James Kudelka, artistic director of the National Ballet of Canada since 1996, stepped down on June 30. His resignation had been announced only six weeks before but senior company officials say Kudelka had been discussing his departure for several months. He was the longest serving artistic director since its founder, Celia Franca, and will retain the title of resident choreographer. Kudelka was already one of North America‘s leading choreographers when he succeeded Reid Anderson at NBC.

Many observers were surprised that Kudelka would want the responsibility of heading a large company since Kudelka himself made no secret of his distaste for the onerous administrative and “glad-handing” work that is expected of North American ballet company directors.
Anderson had left in disgust because government funding reductions threatened NBC‘s capacity to survive as a classical repertory company. Kudelka embraced the challenge of adapting NBC to new funding realities. With 55 fulltime dancers, NBC is considerably smaller than when Kudelka arrived. Yet, he has successfully choreographed several full-length works including a spectacular “Cinderella” in 2004 and most recently the very popular ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz Juli 2005
Rubrik: Magazin, Seite 12
von Michael Crabb

Vergriffen
Weitere Beiträge
Tunesien: die Geburt einer Tanznation.

«Sie sind Araberin? Dann machen Sie also arabischen Tanz?» Das hört Nawal Skandrani oft. Die Tunesierin hat eine schwedische Mutter, ist großbürgerlicher Herkunft, lebt unverheiratet mit einem Christen und ist erklärte Atheistin. Anstatt in Europa zu leben, entschied sie sich für ihre tunesische Hälfte. Vier Jahre lang leitete sie das Nationalballett in Tunis, NBT....

Mit bloßen Händen

Henning Paars «Romeo und Julia» am Staatstheater Braunschweig hält die blind sich wiederholende Mechanik der Macht­gesellschaft am Laufen. Zwischen eisernem Vorhang und Metallwänden lauern Falltüren und Capulets Familienkäfig der verlogenen Kon­vention. Vom ewigen Kämpfen sind die nackten Füße blutigbraun verkrustet.
Auf den Schnipseln vergilbter Seiten, verstreut...

Conquering Freedom

After more than twenty years, it seems that we have entered a new phase in the field of contemporary dance. I am not trying to define the latest heroic moment in dance: these days it is only too obvious that a history that follows a lineal and positive timeline does not reflect reality. This new phenomenon (that shares time and space with other phenomena of very...