Derivative Dance

in New York

Tanz - Logo

He is wearing just sneakers, a wig and a hat. So revealing is this tour de force solo that by the end, he may as well have stripped off his skin too. In this nearly nude state, to blasting pop music, Gutierrez proceeds to haul onstage and hook up a TV, VCR, and sound box. (Just the fact that he does this quickly in full view of a rapt audience is pretty impressive by itself, especially to those lacking in practical skills.)
He putters around the stage, curling dumbells and sliding on a well-worn t-shirt and sweatpants.

He gets the audience to repeat, “I am Miguel Gutierrez,” a phrase which we are to encounter again. We‘re unsure of his self-seriousness, disoriented by the anti-performative structure so far. But when he plays a video taken of himself in a Q&A session at Jacob’s Pillow, parroting himself, we laugh with him at his verbal tics and over-analysis. Another video shows hot stuff teen Miguel, the lone boy among a troupe of girls, performing a jazz routine with absolute confidence.
Little of that slickness is currently evi­dent until Gutierrez launches into his “derivative dance,” a skilful, kinetic concatenation of quotes by dozens of predecessors and peers who are dutifully ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz April 2006
Rubrik: on stage, Seite 39
von Susan Yung

Vergriffen
Weitere Beiträge
Stichprobe: Die Nurejew-Gala

Wumm, wieder ist ­einer gelandet! Ein echter Kontrapunkt zum leisen Tschaikow­­sky und dem sanft pastellenen Licht. Die Bretter des Prinzregententheaters sind berüchtigt für ihre Percussion-Akustik. Für Tanz eingeschränkt geeignet. For what goes up, must come down. Bei der Nurejew-Hommage «Thank you, Rudy!» lief vieles nicht glatt.
Vergessen wir das Rätselraten um...

Walzer umgestrickt

Jahrzehntelang gab es nur eine Art Walzer zu tanzen: mit schwungvollen Drehungen links oder rechts herum. Jetzt hat Martin Schläpfer für seine Strauß-Choreografie «Marsch, Walzer, Polka» zum Auftakt eines Dreiteilers in Mainz eine neue Art des Walzertanzens erfunden. Den musikalischen Tempi setzt die Choreografie ihre eigene Geschwindigkeit entgegen, ohne den...

Tuning the body

You may know that in the last few years there has been an explosion of interest in the study of mind. In particular, there has been a blossoming of studies of consciousness, of the subjective aspects of our mental lives, of experience. Much of this work has been interdisciplinary. How could it not be? Philosophers, psychologists, neuroscientists, not to mention...