Jean Butler

Tanz - Logo

Jean Butler mightn’t seem a newcomer to the dance world. Eleven years ago she first performed Riverdance to a television audience of 300 million. But it’s been two years since she returned to study a MA in contemporary dance and she is now ready to perform her new contemporarybased work outside the protectiveness of academia. Initial informal showings of an incipient solo demonstrate how much she has soaked up contemporary forms and merged them with her traditional step dancing. The result isn’t fusion.

“Fusion is like an excuse, an apology for one or other of the art-forms that you are joining up,” she has said. “You suggest insufficiency. I’m looking for something that’s quite pure and unique.”
Merging traditional and contemporary forms has been dangerous ground in Irish dance, but most of the sins have been committed by ballet and contemporary practitioners who have felt its enough to scatter some folk steps and patterns into their vocabulary. The slow deep
investigation that Butler – and ex-Riverdance co-star Colin Dunne – have undertaken shows a respect for both forms.
Butler’s upcoming debut solo received support from the Irish Arts Council and Project Arts Centre, a home for ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz Jahrbuch 2005
Rubrik: Hoffnungsträger, Seite 94
von Michael Seaver

Vergriffen
Weitere Beiträge
Format und Event

Bei arte wird ernstlich die Abschaffung des Tanzfilms diskutiert. Der Sendeplatz am Sonntagabend steht nicht nur zur Disposition, er könnte sogar ersatzlos fallen. Tanz würde aber noch vorkommen: als Jubelportrait eines «genialen Choreografen» im Rahmen des Fernsehformats «Dokumentation». Und als Bühnenabfilmung, die den dreidimensionalen Ballettabend auf die zwei...

Leonid Sarafanov

« Schwindel erregender Rausch von Genauigkeit» – schon der Name des berühmten Stücks von William Forsythe könnte (Foto) das Talent des jungen ersten Solotänzers des Mariinsky, Leonid Sarafanov, nicht besser charakterisieren. Er ist nicht der einzige Darsteller in diesem Stück, aber zweifellos der unersetzbarste. Ebenso wie in den technisch virtuosen klassischen...

The Maker’s Voice II

After Anthony Atanasio dazzled the dance screen world with his haunting black and white short “Dust” written and performed by Brighton based Mim King in 1999, he seemed to vanish. Yet he was only invisible to an increasingly global dance and media (MAD) network. Anthony Atanasio was thriving as a savvy director in the commercial world, creating thrilling, amusing...