Balanchine’s birthday present

Christopher Wheeldon: «After The Rain» in New York

Tanz - Logo

This year‘s premier night of ice and blowing snow seemed more like one in Balanchine‘s native St. Petersburg than anything else.
Wheeldon's poetically titled ballet, “After The Rain,“ at the New York City Ballet is an approximately 15 minute, 2-part work, set to as many sections of music by Estonian composer Arvo Pärt. Both compositions are in his tintinnabuli mode, so named to note the use of primitive, triad materials, with one specific tonality.

The dance, initially for three couples to the “Ludus“ movement “Tabula Rasa,“ and climactically for one of the duos (to “Spiegel im Spiegel“) is increasingly dreamy and hypnotic in mood. Mark Stanley‘s lighting and the use of well arranged scrims and side pieces wash the first part with an icy air, especially when the dark sections of the background take on the chill texture of black ice. Wendy Whelan with Jock Soto, Sofiane Sylve with Edwaard Liang, and Maria Kowroski with “Ask la cour” cut through the astringent atmosphere of artful light and of silence-framed sound from composition's two violins and prepared piano with unwavering determination, often emphasized by the thrust of the far-reaching, yet sensual limbs. One recurring image ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz März 2005
Rubrik: On Stage, Seite 46
von Robert Greskovic

Vergriffen
Weitere Beiträge
Polina Semionova

Das Ballett macht Urlaub. Was heißt, dass in der Staatsoper Unter den Linden gearbeitet wird. Während Elena Tschernischova der Myrtha von Viara Natcheva noch den letzten Schliff gibt, bereitet sich Polina Semionova bereits in einer Ecke des Ballettsaals auf ihre Probe vor. Sie greift sich eine grüne Gummimatte, legt sich drauf und dehnt ihre langen Beine bis zum...

Jenseits

Etwas übertrieben nennen sie sich das 240-Tonnen-Ballett,
die drei Damen aus St. Petersburg, die im Palast des Grafen Ivan Shuvalovskij mit ansehen müssen, wie ihnen Models von Rang die frisch bestellte Mahlzeit wegessen. Die Location, sie wurde zum Zeitpunkt der Aufnahme restauriert, war zur Zarenzeit ein Ballsaal der Petersburger High Society aus dem Umfeld der...

Ein Brief aus Groningen

It couldn‘t have escaped anyone‘s notice in Holland. For weeks, billboards and TV and newspaper ads urged all unemployed, well-to-do ballet fans to take a five day trip to Groningen for the Diaghilev experience: three ballets by Fokine, two by Balanchine, Nijinsky and Massine and one each by Lifar and Nijinska to supplement an exhibition on Diaghilev‘s world of...