Any one body

Any one body Macht nicht die anatomische Begrenzung des Körpers deutlich, wie unendlich die Möglichkeiten und damit die Freiheiten des Tanzes sind? Ein leidenschaftliches Plädoyer gegen all die, die meinen, im Tanz Definitionsmacht entwickeln zu müssen.

Tanz - Logo

In 1985, at a conference on Espinoza, Jorge Luis Borges evoked one of Joseph Conrad’s novels, in which a navigator, who is the narrator, “sees something from the bow of his ship. A shadow, luminosity at the farthest corner of the horizon: the coast of Africa. Far beyond, there are sorts of fever, empires, the Sahara, big rivers explored by Stanley, Livingstone, and soon afterwards, the history of the Portuguese, the Dutch, the Zulus, the Bantus and
ruins and pyramids. In other words, a whole vast world. Made up of woods, leopards, birds.

About Espinoza, I can only say what the narrator of Conrad’s novel has said. He had a glimpse of something. He knows that that, which he glimpses at, is huge.”
Jorge Luis Borges was blind. Borges’s blindness was what he himself called “a slow twilight.” In 1955, he, who dreamed of Paradise as a kind of library, was appointed director of the National Library, in Buenos Aires. Right there, among nine hundred thousand books in several languages, he realized that he was no longer able to decipher anything but covers and jackets. He then wrote his “Poem of the Gifts”, which starts out with the verses: “May no one debase to tears or criticize / this ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz Februar 2006
Rubrik: Körper, Seite 56
von Paulo Caldas

Vergriffen
Weitere Beiträge
Trug am Trog

Viel Anspruch
liegt auf dem Kaffeesatztanzboden. Stellen wir uns den Tänzer als ein Pferd in einem leeren Swimmingpool vor, dem man zuruft: Komm raus aus dem Pool. Doch mit bloßen Hufen ist der hohe Beckenrand nicht zu erklettern.
Mindestens ebenso tief wie der Pool sind die Gedanken, die sich Künstler machen, um hinauf in den Kreis der Gartenparty-Angesagten zu...

Gert Reinholm

Wenn er mit wehendem Cape die Bühne stürmte, als wolle er abheben wie ein edler Vogel, stockte den Ballettomanen bis zum dritten Rang der Atem. Nobel, elegant, kraftvoll dehnte sich seine edle Linie bis in den Bühnenkosmos aus – ganz so, wie es die Prinzen, die Liebenden, die selbstquälerisch Leidenden im avantgar­dis­tischen Ballettdrama Tatjana Gsov­skys...

The Dancing Brain

If Descartes’ error in writing down his famous sentence (Je danse donc je suis) had not been corrected by his editor into Cogito ergo sum, what might centuries of dance studies have contributed to our knowledge of the mind? We shall never know, and the marginal status of dance in our culture and in the academies is of course a reflection of various...