To hell with opression

Nicolo Fonte: «Re:Tjajkovskij» in Göteborg

Tanz - Logo

This is a full-length ballet on the life of ­Pyotr Tchaikovsky set to the composer’s own music. What makes a biographical work interesting is not just “the truth” but an interesting take on the person concerned. “RE:Tjajkovskij” provides this by contradicting the popular myth and portraying the composer as a successful dissident.
The first of the ballet’s two acts focuses on Tchaikovsky’s struggle for self-realization, culminating in his ill-fated ­marriage.

This is the strongest and most hazardous scene of the ballet; the sole reason that it works is Thomas Zamolo as Tchaikovsky. Zamolo manages to give focus to the disrupted choreography and instills the movements with a hesitant, yet explosive quality, reminiscent of an animal on the verge of capture. In a burst of energy – to the climax of the 4th movement of the 5th symphony – Zamolo projects a desperation so strong that it makes me want to cry out: To hell with oppression!
The backbone of the ballet is the successful cooperation between Fonte and Zamolo; together they create a vision of Tchaikovsky that possesses the energy, charisma, sensuality and highly-strung emotionality that permeates the six symphonies.
The weak point ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz Mai 2005
Rubrik: On Stage, Seite 48
von Lena Andrén

Vergriffen
Weitere Beiträge
Finns on film

Arja Raatikainen’s internationally acclaimed dance piece   “Opal-D“ has been adapted for film. Director Kimmo Koskela, who was also responsible for the multimedia of the stage production, unified all the design elements, the stage on a water pillow and the choreography danced by Arja Raatikainen and Katri Soin, in a film version which is even more powerful than the...

Claude Bessy

Claude Bessy, wie entstand die Idee zu Les étés de la danse?                                  Die Urlaubsgewohnheiten ändern sich. Immer mehr Pariser sind im Sommer über zu Hause. Auch die Touristen beklagen sich über das fehlende Angebot. Die Idee war, Ballett anzubieten, auch jedes Jahr Uraufführungen. Und ein wenig Klassik nach Paris zu bringen, wo außer an der...

Wish Eye Wood

Wir alle sind Wunschmaschinen. Lebenslang angetrieben von Sehnsüchten und Begierden. Mag man sich nur von einem bescheidenen Gelüst zum nächsten hangeln oder das ganze Leben von einer einzigen Vision beherrschen lassen – alles ist kon­taminiert von Wünschen. Auch von dem Wunsch, tanzen zu wollen. Wunschmaschine Tanz. Nicht im Sinn einer Jukebox, versteht sich, die...