The Teacher: Nita Little

Nita Little initiated and developed contact improvisation (CI) with Steve Paxton, Nancy Stark Smith and others. She travels throughout the US, Canada and Europe performing and
teaching. Her dance theater work includes a strong element of improvisation. Among others she received a Dance USA/National Endowment for the Arts, and National College Dance Initiative awards, with which she developed “Playing God,” a dance opera.

What do you teach? Improvisation is always the base.

I teach CI, Mind in Motion, composition and improvisation, and dance technique taught through improvisation. I focus on the underlying principles that make the physical union of CI possible, rather than on specific movement pathways. Mind in Motion is a syllabus of work that attends to the vital relationship between mind and body and its influence on our technical and creative potential. Our physical capacities are in direct relationship to how we frame our experience, and what we attend to, moment by moment.

Your favorite studio? I taught a workshop to the residents at a zen monastery in California. We used the zendo, which had been an old barn, as our studio. I spent two hours before class on my knees taping the ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz März 2008
Rubrik: The Teachers, Seite 60
von Katja Werner

Vergriffen
Weitere Beiträge
Merce Cunningham

Merce Cunningham kommt jeden Montag in sein Studio im 11. Stock des Westbeth Building im West Village von Manhattan. Jeden Montag gibt es «Cunningham Technique» direkt aus der Hand des 88-Jährigen. Cunningham Classes zu besuchen, ist ein Traum nicht nur jedes Tänzers. Auch Lehrer aus aller Welt wollen Lizenzen für dieses Training. Aber Cunningham wäre nicht...

Marc Ribaud

Marc Ribaud, the former artistic director of the Ballet de l’Opéra du Nice, is appointed artistic director of the Royal Swedish Ballet from July 2008. Ribaud served as guest ballet master with the Royal Swedish Ballet during a period last year. So he has had the opportunity to form his own impression of the company he is now going to direct. One of his goals is to...

Vladimir Malakhov

Vladimir Malakhov ist sauer – und zwar zu Recht. Im vergangenen Sommer befanden sich die Berliner Opernintendanten in einer merkwürdigen Situation. Sie wussten etwas, das weniger sie selbst als vor allem Vladimir Malakhovs Staatsballett betraf. Nur Malakhov selbst wusste nicht Bescheid. Die Kulturpolitik plante einen Umzug des in der Staatsoper angesiedelten...