Saburo Teshigawara

Montpellier

Saburo Teshigawara
“Miroku”
Saburo Teshigawara is a mature artist at the vanguard of contemporary dance, whose work in recent years has been devoted to the search for “a new form of beauty.” His solo pieces in particular are acclaimed for their quality of dance as well as their keenly refined aesthetics, exemplified in “Bones in Pages,” blending poetic dance with symbolic visual elements, and “Absolute Zero,” which pursues pure atoms of dance through energy and speed.

Now, in his brand new solo piece, “Miroku,” Saburo Teshigawara presents a fresh new realm where he appears even more natural, liberated in sensation; his body playing with gravity and velocity, free-flowing in the air.
Inspired by Japanese poet and philosopher Taruho Inagaki’s novel whom Teshigawara has admired for many years, “Miroku” takes a minimal approach far from narrative, achieving an aesthetic eloquence in its crisp abstractness combined with poet-ic beauty. Teshigawara as a dancer artistically responds to the theme set by Taruho in the novel – the universe as “cosmic nostalgia in the present and for the future.” Though structurally simple, the artistic micro-cosmos presented here is profound and eternal, ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz Juni 2008
Rubrik: Der Kalender, Seite 41
von Akiko Tachiki

Vergriffen
Weitere Beiträge
Your Passport, Please

Auf der Liste des Kultur-Import-Exports steht Tanz ziemlich weit oben. Jedes Tanzfestival ist inzwischen eine interkontinentale Angelegenheit. Doch die Kunstform, die auf der Bühne kaum Grenzen kennt, überwindet die realen nicht immer reibungslos. Tanzkompanien sind an sich schon multinationale Gebilde. Und auch in Europa selbst, wo die Grenzen scheinbar immer...

Jochen Ulrich

Es gibt einen sehr schönen Moment in Jochen Ulrichs Ballett «Campo Amor» am Linzer Landestheater: Wenn sich im Bühnenhintergrund ein Kulissenvorhang herabsenkt, der das Bild einer zuvor nur angedeuteten Theaterruine vervollständigt. Da spiegelt sich das Theater in sich selbst, als Raum und als Illusion, die das Innere des berühmten Kinos und Theaters Campo Amor in...

Vera Mantero

The title is taken from Herberto Helder’s poem “Lugar II” (Place II), and this is a show that confronts us with a situation where deconstructions and humour, ease and evidence, new formulations and narrow classifications are the key words in dance. The stage is “a space capsule” where “some things belong [...] and others don’t.” Bodies made out of words transform...