La Ribot

In 1993, Spanish choreographer La Ribot launched her “piezas distinguidas” (distinguished pieces) project. This project marked not only a profound break with conventional contemporary dance but also the realization of a new impulse in dance creation. La Ribot has worked on her “piezas distinguidas” for more than twelve years, creating 34 pieces, four different life shows (“13 piezas distinguidas”, 1993; “mas distinguidas,” 1997; “Still Distinguished,” 2000; and “Panoramix,” 2003) and one video installation (“Despliegue,” 2001).

In its beginnings, the project was thought to be a linear accumulation of pieces (30 seconds to 7 minute-long independent actions). But soon, the apparent linearity was transformed into an exploration of memory. What in 1997 was a subtle suggestion became a clear revelation in 2000: each piece was not in fact “new” on presentation as each was made up of an artful series of quotations from previous pieces. The audience was denied the linear consumption of novelties and shifted to a space of (almost) private remembering. This radical change was accompanied by an intense architectural experiment. After discarding the traditional black box, where the audience ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz Jahrbuch 2005
Rubrik: Hoffnungsträger, Seite 100
von Jaime Conde-Salazar

Vergriffen
Weitere Beiträge
Jean Butler

Jean Butler mightn’t seem a newcomer to the dance world. Eleven years ago she first performed Riverdance to a television audience of 300 million. But it’s been two years since she returned to study a MA in contemporary dance and she is now ready to perform her new contemporarybased work outside the protectiveness of academia. Initial informal showings of an...

Marco Goecke

Für einen, der erst seit fünf Jahren konsequent choreografiert, kann Marco Goecke auf große Erfolge pochen. In dieser Spielzeit erst «Sweet Sweet Sweet» für Stuttgart, dann «Äffi» für die Stichting Arnhems DansTalent, zuletzt «Beautiful Freak» für Hamburg. In der nächsten Auftragsarbeiten für Scapino Rotterdam, Pacific Northwest, das Norwegische Nationalballett und...

Katarina Svetlova

Sie ist eine Power-Tänzerin wie man sie eher aus modernen Kompanien kennt und das ganze Glück der Düsseldorf-Duisburger Tanzfreunde: Katarina Svetlova hat das Ballett der Deutschen Oper am Rhein wachgeküsst. Die Amerikanerin hat alles, was eine Spitzenballerina ausmacht: Technik, Ausstrahlung, Darstellungskraft, Wandlungsfähigkeit. Ob virtuoses Weib, kämpferische...