Home-grown-up
It was 1978 when the first show by the now internationally known Grupo Corpo presented the possibility of a personal and Brazilian form of contemporary dance. From the first musical partnership with Milton Nascimento and Fernando Brant with the best of Brazilian music from the Minas Gerais – the same colonial mining region that is home to the group – Corpo grew up to be 30 years old and decided to look back at its origins, its vocabulary and high quality Brazilian music again to celebrate.
In quality as well as in numbers, generations of dancers helped Corpo to become an icon of Brazilian culture, with the most financial support for a dance company in Brazil. This financial stability – unique in Brazil, until Deborah Colker’s feat a decade ago – made it possible for the group to create huge shows that raised the standard of quality and extravagance and that continue to define the public image of the group in Brazil and abroad. The creative nucleus of the company has remained the same for decades: Paulo Pederneiras as director and light designer, Rodrigo Pederneiras, choreographer, set designer Fernando Velloso and art director and costume designer Freusa Zechmeister. The tour that ...
Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo
Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
- Alle tanz-Artikel online lesen
- Zugang zum ePaper
- Lesegenuss auf allen Endgeräten
- Zugang zum Onlinearchiv von tanz
Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen
Dass sie in Biarritz gern Neues erfinden, mag an den jodhaltigen Winden des Atlantiks liegen, am Tor zu Spanien und an den vielen skurrilen baskischen Sportarten direkt vor der Tür. Der mondäne Badeort nennt sein Herbstfestival «Le Temps d'aimer la danse». Vor ein paar Jahren erfand man hierzu la gigabarre, eine Ballettstange auf einhundert Metern Strandpromenade...
Five years ago you were the youngest chief choreographer of any company in the Netherlands. Why do you quit your engagement with Scapino next March? After finishing school I started immediately working for Scapino Ballet: an opportunity to create work for big scale venues, with a large ensemble of highly skilled dancers and many possibilities to work with...
«Entspricht nicht die ‹Flüchtigkeit› des Tanzes dem neoliberalen Konzept der Vergänglichkeit von Waren und ihrer permanenten Neuproduktion?» Und welche Rolle spielt der Tanzlehrer? «Bei ihm kauft man im Unterschied zu einem Modeverkäufer dessen Körper und Körperwissen: Der Tanzlehrer also: Kunstvermittler, Hure oder Medium einer spezifischen Körpererfahrung?»
So...