Dancing Lights in Yokohama

Yokohama erlebte die Dancing Lights

The recent Japanse exhibition “Scenes around the Dance“ provided insight into the current trend towards mutual nourishment in dance and art as a potential source of new expression. The installations featured included some with live performances and experimental film work including that of choreographers such as Saburo Teshigawara. Among the works presented at the spacious Kanagawa Prefectural Gallery, those working with the effects of light left a lasting impression.

For example, “100% polyester objet dansant à definir no 34,“ an installation co-created by Christian Rizzo, poetically examined a new dance phase through the movements of dresses swaying in the wind, danced by performers. The cyclical turns and swings of the one-piece dresses becomes a metaphor for dance itself, which visualises the movements of dancers in the viewers‘ imagination. Some were reminded by this of Andrew Wyeth‘s delicate picture, perfectly capturing the sensation of wind from the sea, while others connected it with the dance images of Roy Fuller. Of the works on display by Saburo Teshigawara, an installation titled “Light behind Light,“ part of a stage set extracted from his recent masterpiece, ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz Mai 2005
Rubrik: Magazin, Seite 16
von Akiko Tachiki

Vergriffen
Weitere Beiträge
Celebrities

Als beste neue Ballettproduktion ist in Mos­kau das Mariinsky Ballett St. Petersburg für seinen Abend mit Choreografien von William Forsythe mit der Goldenen Maske ausgezeichnet worden. Der Balanchine-Abend desselben Ensembles ging dagegen leer aus – wie auch die neue «Romeo und Julia»-Fassung des Moskauer Bolshoi (von Radu Poklitaru und Declan Donnellan). Als...

Mutter Slash Tochter

Er ist sich selbst ein Rätsel. Wenn ich an der Schnur ziehe und das Licht einschalte, warum springe ich dann auf den Tisch? Warum verrenken und verknoten sich meine Arme und Beine? Ex-Forsythe-Tänzer Richard Siegal hat sich einiges von US-Hip­Hopper Doug Elkins abgeschaut und schafft in «If», einem kurzen Solo für Akteur, Tisch und Stehlampe, Akzente nonchalanter...

The Martial Chi

Akiko Kitamura and her company Leni-Basso are valued for a refined choreographic use of video images. With her multidisciplinary approach, she comes up with interesting work based on a kind of clear mathematical logic, devising precisely woven structures through certain patterns in the movement vocabulary. In her signature piece, “Finks,“ which focuses on the...