Balanchine’s birthday present
This year‘s premier night of ice and blowing snow seemed more like one in Balanchine‘s native St. Petersburg than anything else.
Wheeldon's poetically titled ballet, “After The Rain,“ at the New York City Ballet is an approximately 15 minute, 2-part work, set to as many sections of music by Estonian composer Arvo Pärt. Both compositions are in his tintinnabuli mode, so named to note the use of primitive, triad materials, with one specific tonality.
The dance, initially for three couples to the “Ludus“ movement “Tabula Rasa,“ and climactically for one of the duos (to “Spiegel im Spiegel“) is increasingly dreamy and hypnotic in mood. Mark Stanley‘s lighting and the use of well arranged scrims and side pieces wash the first part with an icy air, especially when the dark sections of the background take on the chill texture of black ice. Wendy Whelan with Jock Soto, Sofiane Sylve with Edwaard Liang, and Maria Kowroski with “Ask la cour” cut through the astringent atmosphere of artful light and of silence-framed sound from composition's two violins and prepared piano with unwavering determination, often emphasized by the thrust of the far-reaching, yet sensual limbs. One recurring image ...
Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo
Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
- Alle tanz-Artikel online lesen
- Zugang zum ePaper
- Lesegenuss auf allen Endgeräten
- Zugang zum Onlinearchiv von tanz
Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen
Quando la donna principale è un uomo ... La donna sei die Niobe, und l’uomo Wilfried Romoli. Zwischen beiden vermittelnd, die Schamanin: Susanne Linke. Mit einem Packen Fotos ging sie in die Proben mit dem Ballet de l’Opéra de Paris. Auf den Bildern, Mary Wigman in den Posen ihres Kindertotensolos über Mütter im Krieg: «Der Tanz der Niobe». Auch Zeichnungen der...
In Yanira Castro’s Beacon, audience members file warily into the plexiglas and red curtained viewing booths which transform observers into witnesses, jurors, executioners, saviors. At first, the booths are lit so we see not the dancers but ourselves, reflected, before the lighting flips to the stage. We are in a drained swimming pool surrounded by the sturdy brick...
Die andere Hälfte der Wahrheit wird nie erzählt ... Man sieht ja beide zu jeder Gelegenheit, in jedem neuen Stück von José Montalvo und seiner «besseren Hälfte», Dominique Hervieu. Doch diesmal geht es nicht um sie. Denn für die Videos in seinen Stücken zeichnet Montalvo allein verantwortlich. Alle schwärmen von den bunten Begegnungen zwischen Tänzern und Löwen,...