Stichprobe: Matthew Bournes «Play Without Words»

in New York

Tanz - Logo

Matthew Bourne’s “Play Without Words,” a wordless translation into dance-theater of the 1963 Joseph Losey-Harold Pinter movie, “The Servant,” is funny, charming, suave, and formally quite engaging. I write this as someone who was no fan of Bourne’s “Swan Lake,” that international hit, with its hateful or nin­nyish portraits of women, has balefully affected subsequent productions of the ballet around the world, to the detriment of Tchaikovsky, Petipa, Ivanov, and an entire generation of dancers and audiences.

It didn’t stimulate an interest in what it cannibalized; it cleared ballerinas from the boards.
With a film, however, one needn’t worry that the subject’s very identity will suffer a sea change owing to a theatrical revision. And “The Servant” is a perfect focus for Bourne’s gifts and appetites as a dance-based director. Its settings (upper and working-class London in the early 1960’s), its period fashions reproduced with spectacular fidelity by Bourne’s designer, Lez Bro­thers­ton and its manners, especially those for flirtation and sexual foreplay, offer Bourne and his creative team countless opportunities to contrast a range of erotic inclinations and shades of repression ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz Mai 2005
Rubrik: On Stage, Seite 53
von Mindy Aloff

Vergriffen
Weitere Beiträge
Mutter Slash Tochter

Er ist sich selbst ein Rätsel. Wenn ich an der Schnur ziehe und das Licht einschalte, warum springe ich dann auf den Tisch? Warum verrenken und verknoten sich meine Arme und Beine? Ex-Forsythe-Tänzer Richard Siegal hat sich einiges von US-Hip­Hopper Doug Elkins abgeschaut und schafft in «If», einem kurzen Solo für Akteur, Tisch und Stehlampe, Akzente nonchalanter...

Finns on film

Arja Raatikainen’s internationally acclaimed dance piece   “Opal-D“ has been adapted for film. Director Kimmo Koskela, who was also responsible for the multimedia of the stage production, unified all the design elements, the stage on a water pillow and the choreography danced by Arja Raatikainen and Katri Soin, in a film version which is even more powerful than the...

Choreografen-Wettbewerb Hannover

Der junge Choreograf ist sich selbst am nächsten. Dreht gern Soli um sich selber oder duettiert mit Partnerin Beziehungszoff aus. Ersteres war beim 19. Internationalen Wettbewerb für Choreografen in der Staatsoper Hannover untersagt. Zweites wurde von sechs, unter den 160 Bewerbern ausgewählten Teilnehmern, meist ironiefrei praktiziert.
In der Vorrunde mit 17...