To hell with opression
This is a full-length ballet on the life of Pyotr Tchaikovsky set to the composer’s own music. What makes a biographical work interesting is not just “the truth” but an interesting take on the person concerned. “RE:Tjajkovskij” provides this by contradicting the popular myth and portraying the composer as a successful dissident.
The first of the ballet’s two acts focuses on Tchaikovsky’s struggle for self-realization, culminating in his ill-fated marriage.
This is the strongest and most hazardous scene of the ballet; the sole reason that it works is Thomas Zamolo as Tchaikovsky. Zamolo manages to give focus to the disrupted choreography and instills the movements with a hesitant, yet explosive quality, reminiscent of an animal on the verge of capture. In a burst of energy – to the climax of the 4th movement of the 5th symphony – Zamolo projects a desperation so strong that it makes me want to cry out: To hell with oppression!
The backbone of the ballet is the successful cooperation between Fonte and Zamolo; together they create a vision of Tchaikovsky that possesses the energy, charisma, sensuality and highly-strung emotionality that permeates the six symphonies.
The weak point ...
Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo
Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
- Alle tanz-Artikel online lesen
- Zugang zum ePaper
- Lesegenuss auf allen Endgeräten
- Zugang zum Onlinearchiv von tanz
Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen
Japan hat eine Rezession. Gäste werden in einem politischen Hilfsnetzwerk auf die Insel getragen, man nennt so was ein deutsch-japanisches Kulturjahr. Kanada trauert um sein FIND!-Festival im zweiten Jahr. Dieses große Forum, damit Kanadier nicht nur nach Übersee, sondern Überseeische auch mal nach Kanada kommen, litt an enormem Zuschauerschwund. Schuld seien die...
Als beste neue Ballettproduktion ist in Moskau das Mariinsky Ballett St. Petersburg für seinen Abend mit Choreografien von William Forsythe mit der Goldenen Maske ausgezeichnet worden. Der Balanchine-Abend desselben Ensembles ging dagegen leer aus – wie auch die neue «Romeo und Julia»-Fassung des Moskauer Bolshoi (von Radu Poklitaru und Declan Donnellan). Als...
Zum Jahreswechsel schickte Giora Manor eine Foto-Postkarte, auf die er mit silbernem Stift «Happy New Year!» geschrieben hatte. Auf der Rückseite war voller Stolz notiert: «Dieses Bild wurde von meiner Veranda aufgenommen – also ist im Vordergrund ‹mein Garten› zu sehen.» Erst unlängst war er innerhalb seines Kibbutz Mishmar Ha’emek in ein bequemeres Apartment...