Diaghilev and The False Memory Syndrome

How memories of dance are passed on from generation to generation – even if they seem to be untrue

Tanz - Logo

When I finally achieved my ambition to visit Diaghilev‘s tomb on the Venetian island of San Michele I found myself unexpectedly moved to tears by the experience. In the warm, shimmering silence of the walled garden that constitutes the Russian Orthodox part of the cemetery complex I stood before the curious stone altar that marks his final resting place and realised I was experiencing an intense emotion akin to bereavement. Being a non-lachrymose individual I was baffled by this powerful outpouring of emotion and sought in vain to comprehend it.

I had felt no such emotion standing before the grave of Igor Stravinsky a few moments earlier, although Stravinsky‘s music, as a living legacy, could still touch me in more immediate ways than anything associated with his erstwhile mentor. My respect for the achievements of Diaghilev is profound, and my researches into his life and work are extensive, but that moment on San Michele felt like real personal loss; grief for someone I knew. I concluded that my feelings for the great man stemmed from the sensation that I really had known him; not through photographs or accumulated bibliographic or historical knowledge, but because I had known ...

Weiterlesen mit dem digitalen Monats-Abo

Sie sind bereits Abonnent von tanz? Loggen Sie sich hier ein
  • Alle tanz-Artikel online lesen
  • Zugang zum ePaper
  • Lesegenuss auf allen Endgeräten
  • Zugang zum Onlinearchiv von tanz

Sie können alle Vorteile des Abos
sofort nutzen

Digital-Abo testen

Tanz August/September 2005
Rubrik: Forgotten Memories, Seite 46
von Mike Dixon

Vergriffen
Weitere Beiträge
Erinnern und Vergessen

Der Kern der Tanzgeschichte, also der Tanz, ist abwesend. Sobald Tanz aus der Gegenwart fällt, ist er nur noch im Gedächtnis abrufbar, in der Körper-Erinnerung von Tänzern und Betrachtern, im Foto, in der Notation, im Video oder in der Kritik. Die Substanz des Tanzes, das Tanzen dagegen, ist nur präsent im Moment der Bewegung. Insofern ist der Gegenstand der...

Moskau für drei Jahre ohne Bolshoi

Seit dem 2. Juli 2005 ist das historische Gebäude des Moskauer Bolshoi Theaters für eine dreijährige Generalüberholung geschlossen. Solang ist Moskau um eine seiner Sehenswürdigkeiten und das Ensemble um seine große Spielstätte ärmer. In Russland heißt es: eine Generalsanierung sei schlimmer als ein Brand. Ob drei Jahre reichen? Die acht Säulen in der Fassade haben...

Ein Brief aus Luanda

A smoky haze envelops the sprawling out­skirts of the Angolan capital of Luanda as dusk turns to dark. Dust blows as piles of rubbish burn, sending plumes of thick black smoke into the air. In the distance, small children run in and out of the alleyways of this shanty-town, as others stroll the streets irreverently. Vendors sell trinkets, slippers and foodstuffs....